onsdag 7 april 2010

Vårljus

Efter den här vintern är det så ljuvligt att se vårtecknen som nu dyker upp överallt! Lite april-väder med strålande sol ena dagen och snö den andra tar jag gärna när det trots allt känns att det är vår i luften! Värmen och ljuset är så välkommet.

Med ljuset kommer dock den negativa effekten att barnen inte alls håller med om att det är läggdags när det fortfarande är ljust utanför fönstren... Det som har funkat allra bäst på sista tiden för att få de små kropparna, som är supertrötta och samtidigt fulla av spring, att komma till ro är att ge dem massage.

Att med lätta och lugna men bestämda händer stryka över ryggen, nacken och pannan. Det är viktigt att inte ta för lätt så att det kittlas och samtidigt får man ju inte riskera att ta i så att man gör dem illa. Annars tror jag inte att det är något mer man "behöver kunna" för att ge sitt barn massage. Har man någon gång fått massage vet man på ett ungefär vad som känns skönt och var musklerna sitter som kan vara spända.

Och har man aldrig fått massage är det något man ska se till att få ögonaböj! Det är ljuvligt. Lika ljuvligt som att känna det oroliga barnet stillna, komma till ro och somna under ens händer. Det är kärlek.

2 kommentarer:

Emmas utsikt sa...

Ja jag körde massage och ryggkli på min lillkille i kväll men det funkade inte iallafall. Måste skaffa tätare gardiner. :)

sophie sa...

värsta vårbilderna :)

har 2st tävlingar på min blogg, som ni kanske kan va intresserade av :) Kika in!


Tänkte även lägga till dig på bloggen, om du vill göra detsamma?