fredag 8 januari 2010

Ris à la Malta

Egentligen är väl Ris à la Malta kanske en klassisk julefterrätt men jag tycker det är ett perfekt mellanmål under hela vintern. Den här årstiden äter vi gärna hemlagad risgrynsgröt som ett lättare kvällsmål och av resterna kan man senare göra just Ris à la Malta till mellis!


Det finns såklart exakta recept att följa men jag jobbar oftast improviserat i köket. Om du är lite som jag kan du göra så här! Vispa ett par deciliter grädde ihop med vaniljsocker och nån matsked strösocker. Blanda sedan ned kall risgrynsgröt och rör ordentligt. Pressa ned saften av en apelsin och blanda om. Skär ett par apelsiner (eller mandariner eller blodapelsiner eller blanda!) och rör ned också dessa. Färdigt!


Vi gjorde Ris à la Malta på annandagens eftermiddag med resterna från julaftonslunchen. Julia hjälpte mig att blanda allt och som belöning fick hon såklart slicka sleven!


Och eftersom jag hade så roligt med min nya julklappskamera och knäppte måååånga kort bjöd hon på en ordentlig show med uppmaningen: "Mamma ta kort när jag gör så här också!"


Igen och igen och igen... Okej, inga problem!

3 kommentarer:

Susanne sa...

Åh vad roligt att hitta hit. Inte BARA för att jag älskar freeedagar. :-)

♥ Fyra årstider sa...

Risalamalta är super gott..gillar.
Kram Lotta

Susanne sa...

Hej igen! Tack snälla!

Nja... inga sushisar finns till salu just nu... men lite annat. Kolla i högerspalten nästan högst upp. Där står "till salu" på en knapp. Där kan Du klicka. Eller välj kategorin "Till salu" så hittar du också.