onsdag 3 februari 2010

Ska vi leka?



Det finns väl alltid saker man som förälder har dåligt samvete över. Ingen klarar allt och vi är nog många som ställer höga krav på oss själva som människor i allmänhet - och kanske som föräldrar i synnerhet. Ofta helt i onödan! Vi gör ju alla så gott vi kan och ofta räcker det så långt det behövs och mer därtill. Jag försöker att inte lida under samvetsoket utan se till det som är bra i stället och fokusera på det.

En sak jag är glad och stolt över är våra barns förmåga till kreativ och utforskande lek. De leker och leker och leker! De blir såklart osams ibland men allra mest leker de bara på och den ena leken leder till den andra. Jag hör hur de använder roller och händelser från något de sett på TV, läst eller upplevt och allt som oftast hör jag också mina egna ord i barnens mun - vilket kan göra mig både glad och ge mig en tankeställare!

Vi tillbringar mycket tid hemma. Tid som för barnen är helt fri att använda till lek, timme ut och timme in. Jag skulle ju kunna få dåligt samvete för att jag inte "drillar" mina barn och kör dem hit och dit till olika aktiviteter... Men jag tror att de faktiskt mår bra av all denna lektid hemma. Om de inte får leka nu när de är små när ska de då leka?

Inga kommentarer: