torsdag 10 september 2009

Skapa med barn

Jag älskar att tjejerna äntligen har kommit upp i en ålder då de drar i gång projekt på egen hand. De får en idé och letar upp material och klipper, klistrar och skapar självständigt utan att jag varken behöver vara drivande eller slutföra projektet. Det är helt underbart! Det möjliggör också så mycket fler skapande projekt när vi kan jobba bredvid varandra, jag med mitt och de med sitt och alla är glada. Det har jag längtat efter. I somras började vi brodera tillsammans.


Broderi är inget jag själv ägnat mig åt så mycket tidigare men det är jätteroligt när man väl kommer igång! Jag har helt enkelt tagit ett glesvävt linnetyg och spänt fast i en sybåge och sedan är det fritt fram för fantasin att skapa någonting. I ett glesvävt tyg kan man till och med använda en trubbig nål om man oroar sig för att barnet ska sticka sig.


Vi använder framförallt knappar, pärlor och broderigarner i olika färger och jag har blivit glatt överraskad över hur bra de själva, med lite hjälp, kan sy och skapa. Till och med Julia, som är 3 år, klarar av att sy fast en knapp när jag håller lite i sybågen. Något som verkligen underlättar är att knyta fast tråden vid nålen så att man slipper eländet med att hela tiden trä på den...

Och jag själv är bevis på att man absolut inte behöver vara expert på broderi för att göra det här tillsammans med barnen. Några enkla stygn, lite garn, några fina knappar och pärlor och sen är det bara att experimentera!

Inga kommentarer: