onsdag 30 september 2009

Effektiv eller inte

Många föräldrar vittnar om att de blivit så effektiva sedan de fått barn. Jag önskar att jag kunde säga det samma!


Jag tycker tvärtom att jag blivit mer ineffektiv och jag tror det hänger ihop med det som jag skrev förut, känslan av att inte längre bestämmer över min egen tid. Eftersom jag inte vet om det jag har tänkt göra går att slutföra, eller ens påbörjas, innan jag behövs någon annanstans så struntar jag i det.


Jag försöker bli bättre på att ta vara på de där stunderna som ändå dyker upp. Det går ju inte att vänta på timmar i sträck av orörd tid (då får jag vänta flera år!) så det gäller att ta tillvara på de där småstunderna som trots allt ändå finns. Att ha små projekt som går fort att göra eller större grejer som går att enkelt ta fram och stoppa undan.


Jag har länge tänkt att jag vill få tid till att sy. Många idéer finns i mitt huvud men ytterst få har blivit verklighet i brist på de där timmarna av oavbruten sytid då jag kan hänge mig åt olika projekt. Nu har jag i alla fall kommit ett steg på vägen genom att ordna en syhörna i vårt stora rum där vi ofta är.


Här har jag tygerna och tillbehören nära till hands och det blir lätt att gå från tanke till handling. Barnen kan leka och greja med sitt samtidigt som jag kan sy en stund när allt flyter på, för att avbryta när det behövs och fortsätta senare.


Jag har inte timmar med oavbruten tid - däremot en hel massa kvartar som jag kan fylla med små projekt. Det kanske är det som alla föräldrar som vittnar om sin ökade effektivitet redan kommit på!

Inga kommentarer: